|
Nowe warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego dyktowane pakietem trzech rozporządzeń unijnych 1071, 1072 i 1073 będą obowiązywać w każdym państwie członkowskim, począwszy od 4 grudnia 2011. Do dnia dzisiejszego nie udało się Polsce wprowadzić najważniejszych zmian w prawie krajowym, takich jak chociażby nowy wzór licencji wspólnotowej, ujednolicone zasady egzaminowania i wydawania certyfikatów kompetencji zawodowych czy zmiany sposobu potwierdzania sytuacji finansowej. Krajowy porządek prawny nie wskazuje również dokumentu, określonego przez przepisy unijne jako zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. W związku z powyższym od 4 grudnia br, aż do czasu zmiany ustawy o transporcie drogowym i aktów wykonawczych, prawo krajowe pozostanie w sprzeczności z rozporządzeniami unijnymi. Prymat prawa wspólnotowego nad krajowym oznacza, że organy wydające licencje na transport drogowy powinny wprost stosować regulacje rozporządzeń unijnych od dnia 4 grudnia. Zapewne chaosu i przedłużania terminów załatwienia sprawy w przedmiocie wydania nowej licencji, odnowienia licencji lub uzyskania wpisu kolejnego pojazdu do licencji, nie unikniemy. Pozostaje mieć nadzieję, że nowy rząd szybko rozpocznie pracę nad zmianami ustaw, a projekt przygotowywany od kilku miesięcy przez Ministerstwo Infrastruktury niezwłocznie trafi do Sejmu. Licencje ważne czy nieważne? Certyfikat (CPC) aktualny czy konieczny dodatkowy egzamin? Jak poświadczyć sytuację finansową w nowych warunkach ? Baza eksploatacyjna / operacyjna to nie baza transportowa! Uwaga – nowi przedsiębiorcy! Jakie zmiany planuje Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej? Wszystkie te tematy omówione zostały na serwisie www.1071.pl Zespół Doradczy Arena 561 |
|