|
Inspektor dokonujący czynności kontrolnych na drodze w obecności kierowcy, wyposażony jest w stosowne uprawnienia umożliwiające wyegzekwowanie od kontrolowanego swoich żądań. Uprawnienia Inspektora w toku kontroli drogowej wyraźnie określa art. 73 Ustawy o transporcie drogowym: Art. 73 [Uprawnienia inspektora] 1. W toku kontroli inspektor może: 1) legitymować kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli; 2) badać dokumenty i inne nośniki informacji objęte zakresem kontroli; 3) dokonywać oględzin i zabezpieczać zebrane dowody; 3a) zatrzymać kartę kierowcy w przypadkach, o których mowa w art. 14 ust. 4 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 oraz Dz.Urz. WE L 274 z 09.10.1998, str. 1), lub kartę przedsiębiorstwa; 4) przesłuchiwać świadków i zasięgać opinii biegłych; 5) przesłuchiwać kontrolowanego w charakterze strony, jeżeli po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla ustaleń kontroli. 1a. W przypadku, gdy w trakcie kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego, przesłuchanie świadka podczas wykonywania tej kontroli może odbywać się bez udziału strony lub osoby przez nią wyznaczonej. 2. W przypadku nieusprawiedliwionego niestawienia się kontrolowanego, świadka lub biegłego na wezwanie inspektora stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Natomiast art. 74 Ustawy o transporcie drogowym (tj. DzU. 2013, poz. 1414) wskazuje, iż z przeprowadzonych czynności kontrolnych inspektor sporządza protokół kończący kontrolę: Art. 74 [Protokół] 1. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych inspektor sporządza protokół kontroli. 2. Protokół podpisują inspektor i kontrolowany. Odmowę podpisania protokołu przez kontrolowanego kontrolujący odnotowuje w protokole kontroli i podaje jej przyczynę. Na temat wagi dokumentu jakim jest sam protokół oraz złożony przez kierowcę podpis wypowiedział się kilkakrotnie Naczelny Sąd Administracyjny np. w wyroku z dnia 2 grudnia 2009 r., sygn. akt II GSK 240/09, wskazując, iż protokół kontroli drogowej stanowi dokument urzędowy w rozumieniu art. 76 § 1 KPA, a zatem sporządzony w przepisanej formie przez powołany do tego organ państwowy stanowi dowód tego, co zostało w nim urzędowo stwierdzone. Stąd podpisanie protokołu kontroli drogowej stanowi dowód na okoliczności w nim stwierdzone i wyznacza granice postępowania administracyjnego co do faktów i stanu prawnego: (...) Pełny tekst artykułu opublikowany jest na łamach czasopisma "Polski Traker" Zespół Doradczy Arena 561
|
|
|