|
W marcu 2016 zapadł wyrok w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w ostatniej sprawie jaką prowadziliśmy w zakresie funkcjonowania systemu viaToll przed zmianami ustawowymi. Podobnie jak i we wszystkich pozostałych ponad 2 tysiącach postępowań prowadzonych przez nasze biuro prawne w sprawie nieuiszczenia opłaty, tak i w tym przypadku, argumentacja i przygotowany materiał procesowy okazały się trafne i w efekcie nienależnie pobrane kary będą zwrócone. (...) Płatność przelewem - krótki opis sprawy Przewoźnik korzystający z rozliczeń pre-paid zdecydował się na wpłatę przelewem środków pieniężnych. Środki zostały zaksięgowane na koncie operatora już po wjechaniu na drogę płatną. (...) (...) Podsumowanie Wszystkim chcącym zgłębić tajniki funkcjonowania przewoźników w systemie poboru opłat za czasów jego wdrażania w Polsce zachęcamy do pełnej lektury raportu NIK dostępnym pod linkiem https://www.nik.gov.pl/plik/id,5574,vp,7215.pdf jednocześnie cytując tylko jego mały fragment. „W następstwie zasygnalizowanych nieprawidłowości wprowadzono do eksploatacji system nieprzygotowany w pełni do wykonywania funkcji poboru opłat drogowych. Jego testowanie miało miejsce dopiero w trakcie eksploatacji, czego konsekwencje ponosili użytkownicy dróg krajowych. Skutki zasygnalizowanych nieprawidłowości mogą stanowić również obciążenie dla Krajowego Funduszu Drogowego. Wynika to przede wszystkim z faktu, że kary pieniężne (zasilające ten Fundusz) z tytułu nieprzestrzegania obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, w wielu przypadkach nakładane były na kierowców w sposób nieuprawniony. W okresie objętym kontrolą łączne wpływy KFD z kar za nieuiszczenie opłaty elektronicznej wyniosły – 16.406 tys. zł.” Z naszego doświadczenia wynika, że nie sposób było przegrać sprawę o brak opłaty w systemie viaToll jeśli przewoźnik dochował należytej staranności w działaniu. Bilans ponad 2 tys postępowań do „zera” zasadnie nałożonych kar uprawnia do takiej oceny. W imieniu wszystkich przewoźników z jakimi współpracowaliśmy, można jedynie wyrazić ubolewanie, że wadliwe skoordynowanie legislacji z systemem poboru opłat i zasadami kontroli rzutowało na obraz branży transportowej jako próbującej obejść obowiązek uiszczenia opłaty. Pełny tekst artykułu opublikowany jest na łamach czasopisma "Transport Manager" Zespół Doradczy Arena 561
|
|
|