|
W związku z wejściem w życie nowego Zaświadczenia o działalności kierowy, rację bytu tracą zaświadczenia, potocznie nazywane „żółtymi tarczami”. Przypomnijmy, że do dnia 14 kwietnia 2007 na terenie Unii Europejskiej za pomocą „żółtych tarcz” możliwe było dokumentowanie: - dni wolnych od pracy / urlopów - okresu pozostawania na zwolnieniu lekarskim - okresu świadczenia „innej pracy”. Stan prawny w tej materii został zmieniony z momentem wejście w życie Decyzji Komisji z dnia 12 kwietnia 2007 w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (2007/230/WE) wraz z załącznikiem – formularzem zatytułowanym pierwotnie „Świadectwo działalności kierowcy”. Wzór formularza przewidywał możliwość udokumentowania urlopu wypoczynkowego, przebywania na zwolnieniu lekarskim lub prowadzenia pojazdu wyłączonego z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR. Niestety nie przewidziano we wzorze formularza, że kierowca może w określonym czasie również pozostawać w gotowości, świadczyć inną pracę, a przede wszystkim ODBIERAĆ TYGODNIOWY ODPOCZYNEK. Fatalnym w skutkach zwłaszcza finansowych dla przewoźników międzynarodowych okazało się pominięcie w formularzu unijnym ww opcji, ponieważ przedsiębiorcy zostali zmuszeni na czas „pauzy weekendowej” wystawiać dokument potwierdzający przebywanie kierowcy na urlopie wypoczynkowym. W celu złagodzenia zaistniałej sytuacji GITD, uznało na terenie Polski za dopuszczalne zaświadczenia w formie „żółtej tarczki” wystawione zgodnie z art. 31 ust. 1 Ustawy o czasie pracy kierowców (Dz.U. 92 Poz. 879, ze zm.). Po ponad 2,5 roku od wydania Decyzji Komisji z dnia 12 kwietnia 2007 w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (2007/230/WE), uzupełniono braki w formularzu. W drodze DECYZJI KOMISJI z dnia 14 grudnia 2009 r. zmieniającej decyzję 2007/230/WE w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (L 330/80 [PL] Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 16.12.2009) -(o czym pisaliśmy już na naszej stronie) przyjęto wzór pozwalający w pełni udokumentować następujące okresy: - przebywania na zwolnieniu chorobowym - przebywania na urlopie wypoczynkowym - przebywania na urlopie lub odpoczynku - prowadzenia pojazdu wyłączonego z zakresu stosowania Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR - wykonywania innej pracy niż prowadzenie pojazdu - dyspozycyjności Stąd też definitywnie traci rację bytu stosowanie na terenie kraju „żółtych tarcz”, z wyjątkiem następujących rodzajów przewozów drogowy: - krajowy niezarobkowy przewóz rzeczy do 7,5 dmc - przewóz drogowy wyłączony z zakresu stosowania Rozporządzenia 561/2006 Przewoźnicy podlegający wyłącznie Ustawie o czasie pracy kierowców, a więc świadczący np. przewóz osób na liniach do 50 km lub przewóz rzeczy na potrzeby własne do 7,5 tony w razie konieczności potwierdzenia okresu nieprowadzenia pojazdu lub okresu nieposiadania wykresówek mogą zastosować zaświadczenie w myśl art. 31 Ustawy o czasie pracy kierowcy w formie druku przygotowanego samodzielnie lub w formie „żółtej tarczki”, jeśli spełnia warunki formalne ww przepisu. Tak więc po długim okresie, w którym przewoźnicy byli narażeni na bezpodstawne płacenie kar / mandatów za nieprawidłowe dokumentowanie odpoczynku tygodniowego, a równocześnie po długim okresie oczekiwania przez branżę transportu międzynarodowego na uporządkowanie dokumentacji dot. w szczególności odpoczynku tygodniowego – wprowadzono stosowny wzór formularza. |
|