|
W dniu dzisiejszym kończy się 5 letni okres karencji dla pojazdów samochodowych wykonujących krajowy przewóz osób na liniach regularnych a niebędących autobusami w rozumieniu art.18b ust.1 pkt 1 Ustawy o transportcie drogowym. Pięcioletni okres na dostosowanie lub wymianę pojazdów wprowadziła Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Ma to szczególne znaczenie dla przewoźników posiadających w swoim taborze busy poniżej 22 miejsc dla pasażerów i wykonujacych przewóz na liniach międzymiastowych. Od dnia dzisiejszego takie pojazdy muszą spełniać warunki techniczne zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz.U. 2003 Nr 32, poz. 262), określone w § 18. Zgodnie z powyższym autobus powinien być wyposażony w: 1) co najmniej jedne drzwi po prawej stronie, a autobus regularnej miejskiej komunikacji publicznej - co najmniej w dwoje drzwi po prawej stronie, wyposażone w uchwyty lub poręcze; w razie urządzenia oddzielnego przedziału kierowcy przedział ten powinien umożliwiać wyjście na zewnątrz autobusu; 2) wyjścia awaryjne - w przypadku autobusu o długości przekraczającej 6,00 m; dostęp do tych wyjść nie powinien być niczym utrudniony, przy czym siedzenia z oparciem odchylanym oraz z oparciem nie wyższym niż 450 mm nie uważa się za utrudnienie; przepis stosuje się do autobusu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1965 r.; Liczba wyjść awaryjnych, o których mowa powyżej nie może być mniejsza niż: -przy liczbie miejsc dla pasażerów nie większej niż 22 - trzy; -przy liczbie miejsc dla pasażerów większej niż 22, lecz nie większej niż 35 - cztery; dwa z prawej i dwa z lewej strony albo dwa z prawej strony, jedno z lewej i jedno z tyłu; - przy liczbie miejsc dla pasażerów większej niż 35 - pięć; dwa z prawej strony, dwa z lewej strony i jedno z tyłu albo trzy z prawej strony i dwa z lewej strony. 3) dwie gaśnice, z których jedna powinna być umieszczona możliwie blisko kierowcy, a druga - wewnątrz autobusu, w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia; autobus o długości nieprzekraczającej 6,00 m może być wyposażony w jedną gaśnicę; 4) zasłonę za miejscem kierowcy, zabezpieczającą przed pogorszeniem widoczności drogi w razie włączenia oświetlenia wnętrza autobusu; przepis stosuje się do autobusu miejskiego używanego w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej o długości przekraczającej 6,00 m; 5) apteczkę doraźnej pomocy; 6) ogumione koło zapasowe – przepisu tego nie stosuje się do autobusu miejskiego używanego w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej; 7) urządzenie do oświetlania wnętrza; 8) zasłony w bocznych oknach, jeżeli nie jest wyposażony w szyby przeciwsłoneczne; 9) urządzenie służące do dawania sygnałów z wnętrza autobusu do kierowcy, jeżeli znajduje się on w oddzielnym pomieszczeniu; 10) lusterko wewnętrzne zapewniające kierowcy widoczność wnętrza autobusu; 11) bagażnik urządzony w taki sposób, aby umieszczony w nim bagaż był zabezpieczony przed wypadnięciem, uszkodzeniem lub zanieczyszczeniem; 12) napis wskazujący dopuszczalną liczbę miejsc do siedzenia i do stania; 13) tablice kierunkowe - na autobusie regularnej komunikacji publicznej; 14) materiały wnętrza pomieszczenia pasażerskiego o prędkości spalania nie większej niż 100 mm/min zgodnie z przepisami o homologacji pojazdów; przepisu nie stosuje się do autobusu o całkowitej liczbie miejsc dla pasażerów mniejszej niż 22 oraz autobusu z miejscami do stania. WYŁĄCZENIA - czyli kto nadal jeździ bez bagażnika i koła zapasowego Autobusy miejskie używane w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej nie muszą spełniać ww warunków dot. wyposażenia w : 1) apteczkę doraźnej pomocy; 2) ogumione koło zapasowe; przepisu nie stosuje się do autobusu miejskiego używanego w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej; 3) zasłony w bocznych oknach, jeżeli nie jest wyposażony w szyby przeciwsłoneczne; 4) bagażnik urządzony w taki sposób, aby umieszczony w nim bagaż był zabezpieczony przed wypadnięciem, uszkodzeniem lub zanieczyszczeniem Powstaje jednak pytanie co to jest komunikacja miejska i podmiejska? Żaden z aktów prawnych nie definiuje pojęcia autobusu podmiejskiego, czy też międzymiastowego. Wskazówkę w tej materii zawiera Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach z dnia 27 września 2003 r. (tekst jednolity Dz.U.07 Nr 137, poz. 968), w którym w Załączniku 4. Klasyfikacja pojazdów w Tabeli 1. Rodzaje i podrodzaje pojazdów znajduje się podział autobusów na poszczególne podrodzaje: miejski, międzymiastowy, turystyczny i szkolny, które muszą spełniać kategorię homologacji M2 i M3. Natomiast Ustawa o transporcie drogowym (Dz.U.2007 , Nr 125, poz. 874) definiuje pojęcie komunikacji miejskiej i linii komunikacyjnej. Art. 4. [Określenia ustawowe] Użyte w ustawie określenia oznaczają: (...) 7a) komunikacja miejska - przewóz regularny wykonywany w ramach lokalnego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych miasta albo: a) miasta i gminy, b) miast albo miast i gmin sąsiadujących - jeżeli zawarły porozumienie lub utworzyły związek międzygminny w sprawie wspólnej realizacji komunikacji na swoim obszarze; 8) linia komunikacyjna - połączenie komunikacyjne na określonej drodze między przystankami wskazanymi w rozkładzie jazdy, po której odbywają się regularne przewozy osób; Na podstawie tej definicji można wnioskować, że autobusy kursujące na liniach międzymiastowych, które wykonują przewozy na podstawie porozumienia międzygminnego, zwolnione są z obowiązku spełniania dodatkowych warunków technicznych (bagażnik, apteczka, koło zapasowe, zasłony). Wszystkie inne pojazdy wykonujace przewóz osób na liniach regularnych międzymiastowych z dniem dzisiejszym muszą spełniać warunki techniczne określone dla autobusu. Taka sytuacja jest dla wielu przewoźników dłużym zaskoczeniem, gdyż żadne organy administracji publicznej nie informowały branży odpowiednio wcześniej o zbliżającej się zmianie przepisów. A trudno wymagać, aby każdy przewoźnik pamiętał o zmianie ustawy sprzed 5 lat. Zachowanie organów administracji publicznej w świetle ww zmian Na dzień dzisiejszy ciężko uzyskać w wydziałach komunikacji czy miejskich zarządach dróg informacje co do konieczności spełniania przez pojazdy samochodowe warunków technicznych dla autobusów. Jedyną łatwą do zaobserowania w tej materii praktyką jest pisemne wzywnie przewoźników o dostarczenie do organu wydajacego zezwolenie na przewóz osób / zatwierdzającego rozkład jazdy, dokumentu wystawionego przez odpowiednią stację diagnostyczną potwierdzającego, że dany pojazd jest autobusem w rozumieniu art.18 b ust 1 pkt 1 Ustawy o transporcie drogowym. Wzmożone kontrole W związku z niedawnymi tragicznymi wypadkami na drogach docierają do nas informacje o znacznym wzroście kontroli przewoźników osób. Oprócz stanu technicznego pojazdów, czasu pracy kierowców, od dziś sprawdzane będą również wyżej opisane wymogi. Dodatkowo przypominamy, że przy kontroli w przedsiębiorstwie, przewoźnicy osób muszą posiadać rozkłady czasu pracy kierowców (nie mylić z rozkładem jazdy), które są obowiązkowymi dokumentami dla przewozu osób na liniach regularnych do 50 km. Zespół Doradczy Arena 561 |
|